Z czego wyciąć uszczelkę

Drukuj
Ocena użytkowników:  / 1
SłabyŚwietny 
Kategoria: Uszczelnienia techniczne
Opublikowano
Super User Odsłony: 674

Witam.
Poszukując tekstów o uszczelkach i uszczelnieniach znalazłem interesujący poradnik poświęcony wycinaniu uszczelnienia z płyty uszczelkarskiej.
Rozwiązanie polega na wykonaniu szablonu i od tego szablonu wycięcia uszczelnienia.


Na początek trzeba: przygotować przedmiot, dla którego chcemy odrysować uszczelkę (w objaśnianym przypadku była to pokrywa boczna silnika WSK 125), kartkę z bloku technicznego, w miarę miękki ołówek, nożyczki oraz materiał na uszczelki, z którego wytniemy ostatecznie uszczelkę (w moim przypadku jest to płyta na uszczelki - klingeryt).

Na początku kładziemykartkę z bloku technicznego na powierzchni styku pokrywy bocznej z karterem. Jedną ręką przytrzymujemy, by karta się nie przesuwała (bardzo ważne!) a drugą ręką wyczuwamy w którym miejscu pod kartką jest krawędź i rysujemy ołówkiem.

Po chwili w miarę wyraźnie odznacza się zarys pokrywy. Być może używając kredkę woskową byłby doskonalszy efekt. Lepiej jest ołówek trzymać pod kątem ostrym do kartki. Malujemy małymi partiami, blisko miejsc gdzie trzymamy palcami.
Odwzorowanie szablonu wyszło mi tak

Należy to wyciąć i wypróbować czy pasuje.

 

Jeśli wszystko się zgadza, możemy ten szablon odrysować na arkuszu uszczelkarskim. Niestety arkusz nie jest sztywny więc odwzorowanie też nasuwa dużo cierpliwości i trzeba zwracać uwagę żeby się nic nie ruszało.
Oczywiście odrysowany kontur znowu wycinamy i przymierzamy.

Jeszcze tylko trzeba wybić otwory na śruby.

Bierzemy mały krzyżakowy śrubokręt, przykładamy równo uszczelkę i pukamy w nią lekko w miejscu gdzie mniej więcej powinien być otwór i słuchamy. Jeśli słyszymy dźwięk metaliczny to przesuwamy się obok aż usłyszymy bardziej głuchy dźwięk (może to i śmieszne ale tak jest) i w tym miejscu pukniemy kilka razy, troszkę mocniej i poprawiamy śrubą. To samo można zrobić kulą od łożyska.